Tickets bestellen
Adres
Lange Voorhout 74
2514 EH Den Haag
T: 070-4277730
E: info@escherinhetpaleis.nl
Home

Escher vandaag

Hier haken we in op data uit het leven en werk van M.C. Escher, kriskras door de tijd maar toch actueel. Geniet het hele jaar door van achtergrondverhalen, anekdotes en weetjes over deze fascinerende kunstenaar.

Santa Severina, 1931

Escher maakte in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw vaak lange tochten door Italië ter inspiratie voor zijn werk. Samen met bevriende kunstenaars bezocht hij in de lente en de zomer ongerepte streken en maakte dan schetsen. In de winter daarop werkte hij een selectie daarvan uit tot prenten.
In februari 1931 maakte hij deze litho van Santa Severina. Van dit op een berg gelegen dorpje in Calabrië, in zuidelijk Italië, had hij de lente ervoor schetsen en foto's gemaakt. In zijn agenda noteerde hij niet alleen zijn reisschema, maar ook welke gemaakte foto’s relevant waren, per plek. Nauwgezette krasjes in zijn agenda geven aan dat hij zijn notities verwerkt heeft in een fotoalbum. Dat deed hij ook voor Santa Severina. Samen met reisgenoten Giuseppe Haas-Triverio, Roberto Schiess en Jean Roussett reisde hij op 19 mei 1930 van kustplaats Crotone naar het in de heuvels gelegen Santa Severina. Ze bleven er een volle dag en keerden op de 21e weer terug. De litho, de foto en de agenda zijn te zien in onze nieuwe tentoonstelling Escher, close up.

Lees meer

Onthulling Metamorphose III in Den Haag, 1969

"Ik ben druk bezig met het overdenken van een alleraardigste opdracht die de P.T.T. mij misschien wil geven."

Dit schrijft Escher in juni 1967 aan zijn oudste zoon George in Canada. De vraag was of hij zijn 4 meter lange Metamorphose II met nog eens 3 meter uit kon breiden. Voor het Hoofd Postkantoor aan het Kerkplein in Den Haag liet de Esthetische Dienst der P.T.T. deze nieuwe 7 meter lange Metamorphose III vergroten tot 48 meter. De prent werd gefotografeerd, deel voor deel op linnen geprojecteerd en overgeschilderd. Escher deed dat niet zelf. De negentienjarige Huug Vooys uit Katwijk kreeg de eer. Escher kwam wel regelmatig langs om de voortgang te controleren.
Op 20 februari 1969 was de onthulling. De foto van Eschers vrouw Jetta bij het Italiaanse stadje Atrani, die aan de basis stond van alle Metamorphoses, heeft een speciale plek in onze nieuwe tentoonstelling Escher, close up. Ook Metamorphose I (1937), Metamorphose II (1939-1940) en Metamorphose III (1967-1968), zijn bij ons te zien. Voor de versie van 48 meter moet u naar Schiphol (achter de paspoortcontrole in Lounge 4), waar het in 2008 naartoe is verhuisd. Er is een korte documentaire over deze verhuizing gemaakt.

Lees meer

Ontwikkeling II

Ontwikkeling II, van februari 1939, laat een ontwikkeling zien maar maakt er zelf ook onderdeel van uit. Escher probeerde een bevredigende vorm te vinden voor het concept 'oneindigheid'.
In deze houtsnede gaat hij vanuit het centrum naar buiten. Geometrische vormen veranderen steeds meer in reptielen naarmate ze dichter bij de rand komen. Daar zijn ze volwassen en zouden ze zo het blad af kunnen lopen, waarmee de beweging oneindig door zou kunnen gaan. Veel later zou Escher in Cirkellimieten I-IV (1958-1960) en Vierkantlimiet (1964) de omgekeerde beweging gaan uitwerken, waarbij de figuren juist steeds kleiner worden.
Lees meer over Ontwikkeling II in dit verhaal van oud-conservator Micky Piller.

Lees meer

Valentijnsdag 2017

Prille liefde op Valentijnsdag :)
Op deze foto zijn Maurits Cornelis Escher en Jetta Umiker ruim twee maanden getrouwd. Ze kijken vol verwachting de camera en de toekomst in. Met vertrouwen of toch ook met enige onzekerheid?

Lees meer

Houtsnede van Jetta, 1925

In maart 1923 ontmoet Escher het Zwitserse gezin Umiker in Ravello, Italië. Hij wordt verliefd op de jongste dochter Jetta. Maurits is gefascineerd door het mysterieuze meisje, wiens taal hij (nog) niet spreekt. Op 12 juni 1924 trouwen ze in Viareggio.
In augustus van dat jaar maakt Escher een foto van Jetta die hij in februari 1925 gebruikt voor een houtsnede. De foto en de houtsnede, die volledig is opgebouwd uit verticale lijnen, waren beiden te zien in onze tentoonstelling Escher, close up.

Lees meer

De Tempel van Segeste

Escher was voor het eerst op Sicilië in het voorjaar van 1932, samen met zijn vriend en schilder Giuseppe Haas-Triverio. Van Palermo reisden zij naar de kust, rond de Etna, naar Randazzo en bezochten ze de lavaformaties bij Bronte. In iets meer dan een maand maakte hij wel drieëntwintig schetsen. En natuurlijk talloze foto’s.
De tempel van Segesta is een nooit afgebouwd Grieks heiligdom in Dorische stijl. Hij werd rond 430-420 v.Chr. gebouwd op een heuvel even buiten de oude stad van Segesta en biedt een uitzicht op de omgeving. Op 17 mei 1932 brengt Escher met Haas-Triverio enkele uren door in de buurt van het heiligdom. Hij geniet maar zoekt ook naar de beste hoek van waaruit hij de tempel kan vereeuwigen.
Uiteindelijk komt Escher uit op een kikvorsperspectief waarbij de tempel machtig boven hem uittorent. Door het sterke perspectief maken de zuilen en het fronton aan de voorkant een scherpe hoek met de lange zijde. Nog diezelfde dag, 17 mei 1932, maakt Escher een tekening in krijt vanuit de hoek die hij ook voor de foto heeft gebruikt. Wat opvalt is dat de schaduwen op de tempel duidelijk uit een andere hoek komen. De foto is dus enkele uren gemaakt voor deze tekening.

Lees meer

La Cathédrale Engloutie

In de legende van Ys wordt een onder de zeespiegel gelegen mythische stad voor de Bretonse kust slachtoffer van de golven als de door liefde verblinde koningsdochter de poorten opent voor haar minnaar en het water binnenstroomt. Volgens de legende doemen de contouren van de verzonken kathedraal nog af toe op uit de mist en lijken de klokken nog te luiden.
De legende inspireerde de Franse componist Claude Debussy in 1910 tot het schrijven van de Prélude 'La Cathédrale Engloutie'. In januari 1929 maakte Escher een houtsnede met dezelfde titel. Op de doopfoto van zoon Arthur hangen vers gedrukte prints van de houtsnede in de achtergrond.

Lees meer

De verloren prinses

In het Escher-archief van het Gemeentemuseum Den Haag ligt een klein voorleesboekje uit 1898, Eschers geboortejaar. De zonen van Escher werden veel door hun vader uit dit boek voorgelezen.
Oudste zoon George heeft sterke herinneringen aan de:

"koortsige nachten, liggende in mijn kinderbedje, terwijl vader, voorlezende bij het licht van een half toegedekte lamp, mij in slaap probeerde te krijgen."

Hij noemt speciaal het verhaal 'de Verloren Prinses' waarvan het slot de inspiratie zou vormen voor voor de prent Luchtkasteel uit januari 1928. Oud-conservator Mickey Piller gaat op zoek naar het ontstaan van deze bijzondere houtsnede.

Lees meer

Expositie in Château-d’Oex

In de periode dat het gezin Escher in het Zwitserse Cháteau-d'Oex woont, leert Maurits de schilder John Paschoud kennen. Op 6 januari 1937 opent hun gezamenlijke tentoonstelling in diens atelier.
Escher maakt er een affiche, een uitnodiging en een aankondiging voor. De tentoonstelling krijgt goede kritieken en Escher verkoopt er voor een behoorlijk bedrag; 'zoveel verdiende hij sedert lang niet', meldt zijn vader in zijn dagboek.

Lees meer