Tickets bestellen
Adres
Lange Voorhout 74
2514 EH Den Haag
T: 070-4277730
E: info@escherinhetpaleis.nl
Home

Escher vandaag

Hier haken we in op data uit het leven en werk van M.C. Escher, kriskras door de tijd maar toch actueel. Geniet het hele jaar door van achtergrondverhalen, anekdotes en weetjes over deze fascinerende kunstenaar.

Band van Möbius I

Escher maakt een aantal prints gebaseerd op het concept van de Möbius band, ontdekt door de Duitse mathematicus en astronoom Ferdinand Möbius (1790-1868).
Een Möbiusband is een ruimtelijk figuur dat onmogelijk lijkt maar toch echt kan bestaan. Hij speelde er al voorzichtig mee in zijn houtsnede Ruiter uit 1946 en zijn houtgravure Zwanen uit 1956. Band van Möbius I uit maart 1961 is de eerste volledige versie, waarin drie slangen elkaar in de staart bijten.

Lees meer

Klooster van Monreale

Escher bezocht Sicilië toen het nog ongerept was. Hij was er voor het eerst in het voorjaar van 1932, samen met zijn vriend en schilder Giuseppe Haas-Triverio.
Een van de plaatsen die ze bezochten is het klooster bij de kathedraal van Monreale. De kloostergang wordt beschouwd als een van de mooiste in Italië. In maart 1933 maakte Escher een houtgravure die is gebaseerd op dit bezoek.

Lees meer

Baby-prentje Jan Escher

Op 6 maart 1938 wordt Jan Escher geboren. Na George (1926) en Arthur (1928) is dit de derde zoon van Maurits en Jetta, een nakomertje. Net als voor Arthur maakt Escher zelf het geboortekaartje.

Lees meer

Leeuw van de fontein op de Piazza te Ravello

In maart 1932 maakt Escher een litho van een leeuw. Daar zit een verhaal achter.

Lees meer

Levensweg I

In maart 1958 maakt Escher een achthoekige houtsnede met als titel Levensweg I. Pijlstaartroggen zwemmen rond in cirkels die steeds kleiner worden naarmate het hart van de compositie nadert.

Lees meer

Tegenstelling (Orde en Chaos)

In februari 1950 maakte Escher de litho Tegenstelling (Orde en Chaos). In het midden van de prent is een perfect symmetrisch ruimtelijk figuur te zien: een vrijwel transparante ster-dodecaëder die is samengevoegd met een glazen bol. Het object is omgeven door een ratjetoe aan gebroken of anderszins rommelige alledaagse objecten.
De titel zegt het al: het heldere kristal staat voor orde en regelmaat en de objecten daaromheen geven de chaos weer. Terugkijkend lijkt het alsof Escher iets voorvoelde toen hij deze prent maakte. Vanaf de jaren 50 zou zijn bekendheid sterk toe nemen en daarmee ook de chaos die op hem af kwam.

Lees meer

Santa Severina, 1931

Escher maakte in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw vaak lange tochten door Italië ter inspiratie voor zijn werk. Samen met bevriende kunstenaars bezocht hij in de lente en de zomer ongerepte streken en maakte dan schetsen. In de winter daarop werkte hij een selectie daarvan uit tot prenten.
In februari 1931 maakte hij deze litho van Santa Severina. Van dit op een berg gelegen dorpje in Calabrië, in zuidelijk Italië, had hij de lente ervoor schetsen en foto's gemaakt. In zijn agenda noteerde hij niet alleen zijn reisschema, maar ook welke gemaakte foto’s relevant waren, per plek. Nauwgezette krasjes in zijn agenda geven aan dat hij zijn notities verwerkt heeft in een fotoalbum. Dat deed hij ook voor Santa Severina. Samen met reisgenoten Giuseppe Haas-Triverio, Roberto Schiess en Jean Roussett reisde hij op 19 mei 1930 van kustplaats Crotone naar het in de heuvels gelegen Santa Severina. Ze bleven er een volle dag en keerden op de 21e weer terug. De litho, de foto en de agenda zijn te zien in onze nieuwe tentoonstelling Escher, close up.

Lees meer

Onthulling Metamorphose III in Den Haag, 1969

"Ik ben druk bezig met het overdenken van een alleraardigste opdracht die de PTT mij misschien wil geven."

Dit schrijft Escher in juni 1967 aan zijn oudste zoon George in Canada. De vraag was of hij zijn 4 meter lange Metamorphose II met nog eens 3 meter uit kon breiden. Voor het Hoofd Postkantoor aan het Kerkplein in Den Haag liet de Esthetische Dienst der PTT deze nieuwe 7 meter lange Metamorphose III vergroten tot 48 meter.

Lees meer

Ontwikkeling II

Ontwikkeling II, van februari 1939, laat een ontwikkeling zien maar maakt er zelf ook onderdeel van uit. Escher probeerde een bevredigende vorm te vinden voor het concept 'oneindigheid'.
In deze houtsnede gaat hij vanuit het centrum naar buiten. Geometrische vormen veranderen steeds meer in reptielen naarmate ze dichter bij de rand komen. Daar zijn ze volwassen en zouden ze zo het blad af kunnen lopen, waarmee de beweging oneindig door zou kunnen gaan. Veel later zou Escher in Cirkellimieten I-IV (1958-1960) en Vierkantlimiet (1964) de omgekeerde beweging gaan uitwerken, waarbij de figuren juist steeds kleiner worden.

Lees meer

Valentijnsdag 2017

Prille liefde op Valentijnsdag :)
Op deze foto zijn Maurits Cornelis Escher en Jetta Umiker ruim twee maanden getrouwd. Ze kijken vol verwachting de camera en de toekomst in. Met vertrouwen of toch ook met enige onzekerheid?

Lees meer

Meer Escher vandaag

Houtsnede van Jetta, 1925

In maart 1923 ontmoet Escher het Zwitserse gezin Umiker in Ravello, Italië. Hij wordt verliefd op de jongste dochter Jetta. Maurits is gefascineerd door het mysterieuze meisje, wiens taal hij (nog) niet spreekt. Op 12 juni 1924 trouwen ze in Viareggio. In augustus van dat jaar maakt Escher een foto…...
Lees meer

De Tempel van Segeste

Escher was voor het eerst op Sicilië in het voorjaar van 1932, samen met zijn vriend en schilder Giuseppe Haas-Triverio. Van Palermo reisden zij naar de kust, rond de Etna, naar Randazzo en bezochten ze de lavaformaties bij Bronte. In iets meer dan een maand maakte hij wel drieëntwintig schetsen.…...
Lees meer

La Cathédrale Engloutie

In de legende van Ys wordt een onder de zeespiegel gelegen mythische stad voor de Bretonse kust slachtoffer van de golven als de door liefde verblinde koningsdochter de poorten opent voor haar minnaar en het water binnenstroomt. Volgens de legende doemen de contouren van de verzonken kathedraal nog af toe…...
Lees meer