Tickets bestellen
Adres
Lange Voorhout 74
2514 EH Den Haag
T: 070-4277730
E: info@escherinhetpaleis.nl
Home

Escher vandaag

Hier haken we in op data uit het leven en werk van M.C. Escher, kriskras door de tijd maar toch actueel. Geniet het hele jaar door van achtergrondverhalen, anekdotes en weetjes over deze fascinerende kunstenaar.

Paddenstoel (Emblemata)

We hebben deze week een kleine wissel gehad. Een aantal werken in zaal 1 is naar het depot gegaan. Daarvoor in de plaats hangt nu een serie van bij elkaar horende werken: 9 houtsnedes uit de Emblemata serie die Escher in 1931 heeft gemaakt. Het is een bijzondere kans om zoveel van deze 'plaatjes met praatjes' bij elkaar te zien. Het zijn namelijk werken die voorzien zijn van een motto en een gedicht.

Lees meer

Delft in houtsneden

In december 1938 krijgt Escher van de Staat der Nederlanden een opdracht om 10 houtsneden van Delft te maken voor een boekpublicatie. Daar stond een flink bedrag tegenover: 800 gulden (ongeveer €7.500 nu). De inspiratie voor die opdracht kwam van de serie die Escher in 1934 had gemaakt over Rome bij nacht. Het boekje is er nooit gekomen maar de houtsnedes wel. Het resultaat is bijzonder omdat het de enige keer is dat hij een serie heeft gemaakt over een Nederlandse stad.

Lees meer

Familie Escher-Umiker in Scheveningen, 1931

De vakantietijd is een periode van ontspanning, plezier en genieten. Voor de jachtige mens van nu, maar ook voor M.C. Escher. In de zomermaanden was hij vrijwel nooit aan het werk. Hij was met zijn gezin in Zwitserland, Frankrijk of in Italië, ging op vakantie met Jetta of met een van zijn zonen of maakte zeereizen met zijn vrouw of met vrienden. Of hij ging naar Nederland.

Lees meer

Affiche voor eerste solotentoonstelling

Op 13 augustus 1923 opent de eerste solotentoonstelling van Escher, in het 'Circolo Artistico' in Siena. Het is een mijlpaal maar Escher heeft er weinig aandacht voor. Hij is verliefd op Jetta Umiker en al zijn gedachten en inspanningen zijn op haar gericht.

Lees meer

Op de s.s. Luna, 1957

Op 9 augustus 1957 gaat Escher aan boord van de s.s. Luna, die geladen wordt aan de Amsterdamse Surinamekade. Hij zal ruim zes weken doorbrengen aan boord van dit vrachtschip dat een reis maakt naar en over de Middellandse Zee. Hoofddoel is een aantal havens in Griekenland.
Escher was verslaafd geraakt aan het reizen op vrachtschepen.

'Ik vertel er over aan allerlei mensen, maar slechts een doorgewinterde vrachtboot-passagier kan begrijpen waar ik het over heb. En die mensen ontmoet je nooit (of hoogste zelden) aan land.'

De volgende dag is het guur weer. Golven van 6-7 meter rollen rond het schip, maar Escher zit de hele dag aan dek. Hij geniet intens. Als hij op 23 september terugkeert rekent hij zijn consumptie van de reis af: 11 whisky-soda's, 19 glazen bier, 3 glaasjes Bols, samen f 18,40. Een groot drinker was hij niet. Aan de zee had hij (bijna) genoeg.

Lees meer

Wereld Kattendag op Corsica

Het is vandaag Wereld Kattendag. Dat zal vast weer tot een overdaad aan schattige kattenfilmpjes leiden, maar wij doen het met een werk van Escher. Hij heeft een aantal katten (en katachtigen) afgebeeld in zijn lino's en houtsnedes, vooral in zijn jonge jaren. Soms als onderwerp, soms ook als detail.
Zoals in deze houtsnede van het Corsicaanse bergstadje Corte. Escher bezocht het eiland in het voorjaar van 1928, met zijn schoonvader. Jetta bleef thuis; ze was zwanger van hun tweede kind. Vanaf een muurtje kijkt een witte kat een steegje in van het schijnbaar verlaten plaatsje. Subtiel aanwezig, maar toch dwingend.

Lees meer

Kikkermummie

In augustus 1946 maakte Escher een mezzotint van een gemummificeerde kikker. Het is een techniek die hij zelden gebruikt, ondanks de de subtiele verschillen in toon die er mee mogelijk zijn. De keuze voor het onderwerp en de compositie zijn atypisch voor deze periode, waarin hij veel experimenteert met vlakvullingen en geometrische vormen. Het kikkerskelet beeldt hij juist af zoals hij het ziet. Hij drukt het werk zelf af, op zijn eigen pers in een oplage van 24 exemplaren.
Hoewel de mezzotint zich beter leent voor gedetailleerd en realistisch werk, zou Escher met Synthese (april 1947), Kristal (december 1947) en Vlakvulling I (maart 1951) toch drie mezzotints maken waarin hij die onderwerpen wel hanteert. Maar Vlakvulling I bleek wel de laatste. De techniek bleek te tijdrovend in een periode waarin de vraag naar zijn werk enorm toe nam. Deze vreemd starende dode kikker kunnen we in elk geval blijvend bewonderen.

Lees meer

Sterfdag van Johann Sebastian Bach, 1750

Vandaag is de sterfdag van Johann Sebastian Bach. Op 28 juli 1750 overleed de Duitse componist in Leipzig. Maurits Cornelis Escher was groot fan.

‘Ik geloof dat er geen muziek is die mij zo ontroert..’

schreef hij op zijn 22ste aan een vriendin over de composities van Bach.

‘..menige prent in mijn gedachten kreeg vaste vorm, terwijl ik luisterde naar de heldere logische taal die hij spreekt, terwijl ik dronk van de klare wijn die hij schenkt.’

Bach-kenners zal het niet verbazen dat Escher verzot was op deze muziek. Het grafische werk van de kunstenaar en de composities van Bach vertonen op abstracte wijze overeenkomsten. Beiden hebben een systematische benaderingswijze, ritmiek en herhaling en symmetrie. Om over esthetiek nog niet eens te twisten. Lees meer over de band tussen Escher en Bach in dit verhaal van conservator Dunja Hak.

Lees meer

De buste van ‘Jojo’

Op 23 juli 1926 wordt George Arnold Escher geboren, de eerste van drie zonen van Maurits en Jetta. Hij werd vernoemd naar grootvader Escher en naar Nol, Maurits' broer die het jaar daarvoor verongelukt was tijdens een bergwandeling.

'Het is een adorabel, lief en mooi kind. Volstrekt geen mormel,'

meldde Maurits zijn ouders. Jetta mocht hem niet voeden, daarom werd er een min aangenomen die Escher zeven maanden later slechts met grote moeite weer hun huis uit wist te krijgen.

Lees meer

Vakantieperspectieven

Vakantie! Ontspannen, ontsnappen, ontdekken. Vakantie biedt altijd een nieuw perspectief. Een frisse blik op het dagelijks leven, meer kennis van andere culturen, of simpelweg meer waardering voor de gerieflijkheid van het eigen huis. Het kan ook letterlijk een ander perspectief bieden: de blik vanuit het vliegtuig. Escher, een meester in spelen met perspectief, had weliswaar nog nooit in een vliegtuig gezeten destijds maar in de jaren 30 kon hij zich al prima verplaatsen in dit bijzondere perspectief.
Zie deze prent, een vliegmachine boven een winters landschap. Een lappendeken van kavels, doorsneden door een rivier. Hij zou naar dit thema terugkeren in zijn beroemde print Dag en Nacht.
Escher in Het Paleis wenst iedereen nieuwe perspectieven toe deze vakantie. Vanuit een vliegtuig, de trein, de auto, de motor, de fiets of de benenwagen. Maar ook in uw eigen hoofd.

Lees meer

Meer Escher vandaag

Vlakvulling II

Dit is Vlakvulling II, een litho uit juli 1957 zonder onderliggend systeem. De vormen schieten alle richtingen op. Het is wellicht de meest vreemde prent uit Eschers oeuvre. In geen ander werk komen zo veel verschillende dieren, mensen, saters en andere bizarre levensvormen voor: 21 zwarte en 19 witte. Zes…...
Lees meer

Zeevonk in Scheveningen

Escher leed aan zeekoorts. Hij had een grote liefde voor de zee en alles wat daar mee te maken had. Zijn passie voor de zee en het zeeleven vind je vaak terug in zijn werk. Avond aan avond stond Maurits in juli 1933 rond middernacht aan de Scheveningse vloedlijn om…...
Lees meer

Villa Les Clématites

Op 4 juli 1935 verhuist het gezin Escher van Rome naar het Zwitserse Château-d’Oex. Noodgedwongen. Maurits wilde graag in Italië blijven maar hij had het steeds moeilijker met het opkomende fascisme. Toen zijn zoons in Mussolini-uniformen moesten gaan lopen was de maat vol. Maar er was nog een reden. Bij…...
Lees meer