Tickets bestellen
Adres
Lange Voorhout 74
2514 EH Den Haag
T: 070-4277730
E: info@escherinhetpaleis.nl
Educatie

Voortgezet onderwijs

Voor het voortgezet onderwijs biedt Escher in Het Paleis drie inspirerende educatieprogramma’s aan die aansluiten bij het schoolcurriculum en de belevingswereld van de leerlingen. Ze zijn ontwikkeld bij de vaste Eschertentoonstelling en staan garant voor interactie, verwondering en ontdekking.

Escher in Het Paleis X Het Nationale Theater

Theatrale rondleiding

Orde & Chaos, een andere kijk op Escher

De rondleiding Orde & Chaos, een andere kijk op Escher is ontwikkeld is samenwerking met Het Nationale Theater in Den Haag. Het is een interdisciplinaire kunstervaring waarin theater en beeldende kunst samenkomen met als verbindende factor de kunstfilosofie.

Escher in Het Paleis is het toneel waarop de leerlingen op een nieuwe manier de prenten van M.C. Escher ervaren. Dat doen ze aan de hand van de thema’s Orde & Chaos. Ze leren hoe ze in dialoog met de kunst en met elkaar richting kunnen geven aan hun eigen leven. Daarbij doorbreken de leerlingen het vaak gehanteerde top-down model, waarin het publiek ontvangt en de kunstenaar zendt, en gaan een tweegesprek aan. Ze leren niet alleen wie Escher was, wanneer hij leefde en waar hij door geïnspireerd werd. Ze leren vooral ook over zichzelf.

Tijdens de rondleiding kijken en luisteren de leerlingen niet alleen, maar ze creëren ook zelf. Door te tekenen, te spiegelen en constant hun perspectief te veranderen. Wat kunst is en wat een bepaalde kunstenaar betekent is constant in beweging. De leerlingen zijn nu zelf aan zet. Wat betekent Escher voor hen?

Een stil museum waar de kunst wacht op publiek. Dan ineens muziek, een stem uit het niets. De start van een theatrale ervaring in het museum, een omgeving waar je theater niet direct mee associeert. Rondleiders als acteurs die niet spelen voor een publiek maar samen met de leerlingen aan een nieuwe ervaring bouwen. Ben je ordentelijk of chaotisch? Wat voor mens ben je? En in welke situaties? Schep je orde in de chaos? Of schep je chaos in de orde?

Duur: 110 minuten
Tijd: Dinsdag t/m vrijdag tussen 9.00-11.00 uur
Periode: Oktober 2021 t/m juni 2022
Aantal leerlingen: Maximaal 24 leerlingen.
Zonder coronomaatregelen maximaal 30 leerlingen.
Minimaal 1 begeleider per 15 leerlingen verplicht.
Prijs per groep: € 150,- bij 1 -13 leerlingen (incl entree).
€ 250 bij 13 -24 leerlingen (incl entree).
Voor: Leerjaar 1, 2 en 3 VMBO/HAVO/VWO.
Praktijkonderwijs leerjaar 1 en 2.
Begeleiding: Minimaal 1 begeleider per 15 leerlingen verplicht.
Begeleiders gratis entree.
Reserveren: Heeft u belangstelling voor deze museumles en wilt u reserveren? Neem dan contact op of vraag uw schoolbezoek aan via het reserveringsformulier.

Museumles

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling III, houtsnede in rood, mei 1957

De oneindige wereld van M.C. Escher

Wat maakt kunstenaars zo bijzonder? Zij kijken anders naar de werkelijkheid dan de meeste mensen! Hun werk en hun acties laten ons vervolgens weer anders kijken naar de wereld. Alles om ons heen wordt zo nieuw, ongewoon of verrassend. Maurits Cornelis Escher bereikt dat met zijn werk als geen ander. Escher is één van de bekendste grafische kunstenaars ter wereld. Deze moderne Hollandse meester speelt in zijn werk met perspectief, ruimte, wiskunde en werkelijkheid. Niets is wat het lijkt in zijn wonderlijke prenten.

Tijdens de museumles maken de leerlingen kennis met het werk van M.C. Escher en met Het Paleis. Ze ontdekken hoe Escher zijn prenten maakte en hoe hij keek naar de wereld om zich heen. Ze laten zich inspireren en verwonderen in het museum. In de workshop in het Escheratelier tekenen ze een eigen vlakvulling op papier. Deze workshop is bij uitstek geschikt om Eschers wiskundige vlakvullingen te leren begrijpen en wordt aangepast op het niveau van de leerlingen: van eenvoudig tot complex. Zowel de alfa- als de bèta-leerling wordt bij deze workshop uitgedaagd.

Duur: 75 minuten
Tijd: Dinsdag t/m vrijdag tussen 9.00-11.00 uur
Aantal leerlingen: Minimaal 15, maximaal 24 leerlingen. Minimaal 1 begeleider per 15 leerlingen verplicht
Prijs: €11,50 per leerling (incl. entree)
Voor: Alle klassen VMBO/HAVO/VWO.
Praktijk- en speciaal onderwijs in overleg mogelijk
Werkvormen: kijken, luisteren, bevragen, onderzoeken, beleven, tekenen
Lesmateriaal: Download hier het lesmateriaal
Reserveren: Heeft u belangstelling voor deze museumles en wilt u reserveren? Neem dan contact op of vraag uw schoolbezoek aan via het reserveringsformulier.
Wenst u een aangepaste versie van deze museumles of heeft u een vraag voor een museumles op maat? Neem dan contact op met ons Hoofd Educatie Monique Veldhoven.

Rondleiding

Naast de museumles is een activerende rondleiding door de semi-permanente tentoonstelling ook mogelijk.

Hoe weet Escher ons keer op keer op het verkeerde been te zetten met zijn optische illusies en onmogelijke gebouwen? Wat hebben islamitische geometrische patronen met Escher’ s prenten te maken en hoe kan het dat Escher wiskundige principes toepaste zonder dat hij, naar eigen zeggen, ook maar iets van wiskundige formules begreep? Hoe kan het dat M.C. Escher al sinds de jaren 50, zowel bij jong als bij oud, een van de meest geliefde kunstenaars ter wereld is?

De museumdocenten creëren een veilige leeromgeving en passen de rondleiding aan op de belevingswereld van de leerlingen uit onderbouw- tot eindexamenklas. Bij de onderbouw staat een kennismaking met kunst en het samen leren kunst beschouwen centraal. Bij de bovenbouw komt ook de maatschappelijk- en kunsthistorische context aan bod.

Kennisoverdracht wordt afgewisseld met kijkspelletjes en filosofische vragen.

Duur: 60 minuten
Tijd: Dinsdag t/m vrijdag tussen 9.00-11.00 uur
Aantal leerlingen: Maximaal 15 per museumdocent. Twee museumdocenten tegelijk boeken is mogelijk.
Prijs: € 60,- per museumdocent en € 5,50 per leerling (entreekosten)
Voor: Alle klassen VMBO/HAVO/VWO.
Praktijk- en speciaal onderwijs in overleg mogelijk.
Begeleiding: 1 docent per 15 leerlingen verplicht. Docent gratis entree.
Reserveren: Heeft u belangstelling voor deze rondleiding en wilt u reserveren? Neem dan contact op of vraag uw bezoek aan via het reserveringsformulier.

Meer onderwijs