Met ruim 120 prenten zijn bij Escher in Het Paleis altijd de bekendste werken en een selectie van steeds wisselende grafiek en vlakvullingen uit het oeuvre van Maurits C. Escher (1898-1972) te zien. U kunt hier het hele jaar door genieten van zijn werk, van zijn vroege Italiaanse landschappen tot zijn kenmerkende vlakvullingen, zijn onmogelijke gebouwen en zijn wereldberoemde Metamorphoses. Dit werk wordt getoond in een koninklijke ambiance: het voormalige winterpaleis van Koningin-Moeder Emma.
Hoe verbeeld je oneindigheid op papier? Met deze vraag hielden M.C. Escher en Albert E. Bosman zich allebei bezig. Albert Bosman (1891-1961) was een ingenieur die werkte als wiskundeleraar én zich ontwikkelde tot een gepassioneerd kunstenaar. Zijn vakgebied – de wiskunde – stond daarbij centraal. Escher en Bosman waren van 1944 tot en met 1961 overburen in hun woonplaats Baarn en vonden elkaar in het spelen met wiskundige principes, vormen en ideeën.
Maurits Cornelis Escher werd wereldberoemd met zijn optische illusies, maar minder bekend is dat hij ook kunst voor de openbare ruimte maakte. Tussen 1959 en 1960 ontwierp M.C. Escher een tegeltableau met vissen en vogels voor een villa in Amsterdam-Zuid, geïnspireerd door zijn bekende prent Lucht en water I (1938).
Julie de Graag is een van Eschers talentvolle tijdgenoten. In 2024 is het 100 jaar geleden dat ze overleed. De voorliefde voor de natuur deelt ze met M.C. Escher. Met weinig details weet ze de essentie te raken in houtsneden van planten, dieren en portretten. Haar werk hangt in deze tentoonstelling zij aan zij met dat van Escher.
Onlangs verwierf Museum Escher in Het Paleis in Den Haag een uniek werk van Maurits Cornelis Escher: een houtsnede van een witte poes. Bij het uitlijsten werd bovendien een onbekende tekst ontdekt van M.C. Escher zelf. De houtsnede van de witte poes stond al heel lang op de verlanglijst van Escher in Het Paleis. Dat deze prent een tegendruk is, maakt de verwerving extra bijzonder en een fantastische aanwinst voor de collectie.