Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Parket op pad: van balzaal naar theaterfoyer
20 december 2025

Parket op pad: van balzaal naar theaterfoyer

Er heeft altijd al een bijzondere parketvloer in de Balzaal van Paleis Lange Voorhout gelegen. Het was alleen niet altijd degene die er nu ligt van de Amerikaanse minimal artist Donald Judd (1928-1994). De Balzaal is het hart van het gebouw; dit was al zo in de tijd dat Koningin-Moeder Emma in het paleis woonde tussen 1901 en 1934. In deze grootste ruimte van het paleis werden er regelmatig bals en diners gegeven met veel gasten. Er lag destijds een parketvloer met een patroon van sterren omringd door achthoeken, daterend uit 1882.* De parketvloer ging de dialoog aan met de barokke Lodewijk XVI-stijl van de betimmering en de ornamentale versieringen op het plafond. Toch moest het parket in augustus 1992 wijken voor een andere. Niemand minder dan kunstenaar en ontwerper Donald Judd werd gevraagd om speciaal voor het museum een nieuwe vloer te ontwerpen.  

<p>Balzaal van Paleis Lange Voorhout, 1942. Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed</p>

Balzaal van Paleis Lange Voorhout, 1942. Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

<p>Balzaal van Escher in Het Paleis</p>

Balzaal van Escher in Het Paleis

Judd is een van de bekendste vertegenwoordigers van minimal art, een van origine Amerikaanse kunststroming die omstreeks 1965 ontstaat. Illustratief voor zijn faam is Judds aanwezigheid in de collecties van meerdere grote nationale en internationale musea zoals het Museum of Modern Art in New York, Tate Modern in Londen en het Stedelijk Museum Amsterdam. Aan de basis van de kunst van minimal artists staan industriële materialen zoals onbewerkt ijzerplaat, hout of multiplex. Met simpele, vaak abstracte vormen leggen minimal artists de connectie met de omgeving. Voor Judd was de keuze en kwaliteit van het materiaal daarom zeer belangrijk. In het ontwerp voor de vloer van Paleis Lange Voorhout zijn vijf houtsoorten gebruikt: essen, basralocus, kambala, wengé en merbau. Een bijzonder element is dat het ontwerp op de begane grond en eerste verdieping niet per zaal, maar juist per verdieping is bedacht. Zo lijken de houtlijnen door de muur te lopen en verder te gaan in de volgende zaal. Om kleurverschil binnen de strepen te voorkomen is iedere plank met de hand gekozen. De vloer is dus een waar kunstwerk op zich. 

<p>Isabel Nabuurs</p>

Isabel Nabuurs

<p>Gerrit Schreurs</p>

Gerrit Schreurs

Judds parketvloer werd in 1992 geplaatst in opdracht van Rudi Fuchs. Hij was van 1987 tot 1993 directeur van het toenmalige Haags Gemeentemuseum (nu: Kunstmuseum Den Haag). Fuchs onderhield goede contacten met minimal artists, waaronder Donald Judd en Sol LeWitt. Die laatste ontwierp meerdere muurschilderingen voor het Haags Gemeentemuseum zelf. In de jaren ‘90 fungeerde Paleis Lange Voorhout als dependance van het Gemeentemuseum onder de naam Museum Het Paleis. Jarenlang is er werk van moderne en hedendaagse kunstenaars tentoongesteld, zoals Pablo Picasso, Frida Kahlo, Auguste Rodin en Anselm Kiefer. Een nieuwe moderne, geometrische parketvloer paste volgens Fuchs daarom beter bij de kunst die er tentoongesteld werd.  

<p>Donald Judd, Ontwerp van de parketvloer voor de eerste verdieping, 1992&nbsp;</p>

Donald Judd, Ontwerp van de parketvloer voor de eerste verdieping, 1992 

<p>Donald Judd, Ontwerp van de parketvloer voor de begane grond, 1992&nbsp;</p>

Donald Judd, Ontwerp van de parketvloer voor de begane grond, 1992 

De oorspronkelijke vloer die moest wijken voor het ontwerp van Judd werd in overleg met Monumentenzorg tijdelijk opgeslagen bij het Gemeentemuseum. In afwachting van een nieuwe bestemming heeft het daar een aantal jaren gelegen. Dankzij de bemiddeling van Simon Kamper, directeur van de Stichting Behoud Waardevol Erfgoed, kreeg de vloer uiteindelijk een nieuwe plek in de Koninklijke Schouwburg (nu: Het Nationale Theater). Oorspronkelijk was de schouwburg ook een stadspaleis, gebouwd in 1766 voor Karel Christiaan van Nassau-Weilburg en zijn echtgenote Carolina van Oranje-Nassau. Een bijzonder detail is dat Pieter de Swart, de architect van Paleis Lange Voorhout, ook de Koninklijke Schouwburg heeft ontworpen.** Daarom is het geen wonder dat de parketvloer daar ook goed tot zijn recht komt. 
 
In 1999 werd de vloer opnieuw gelegd in de Willem-I-foyer van de Koninklijke Schouwburg. Dat werd gedaan door parketteur André Ligthart, wiens vader een aantal jaren eerder de centimeter dikke houten vloer in Paleis Lange Voorhout had gedemonteerd. De Willem-I-foyer wordt tot de dag van vandaag gebruikt voor bijeenkomsten, vergaderingen en recepties. Zo kreeg de parketvloer van de Balzaal een nieuw leven, op een plek vlakbij zijn oorspronkelijke thuis. 

<p>Willem-I-foyer in Het Nationale Theater met de voormalige vloer uit Paleis Lange Voorhout&nbsp;<br><br></p>

Willem-I-foyer in Het Nationale Theater met de voormalige vloer uit Paleis Lange Voorhout 

Bronvermelding 
* René Cleverens, Paleis Lange Voorhout, Amsterdam (De Bataafsche Leeuw) 1994, p. 105.  
** F.H. Schmidt, Pieter de Swart. Architect van de achttiende eeuw, Zwolle (Waanders Uitgevers) 1999, p. 164.
 
Geschreven met dank aan Babs van Eijk en Vera Huigen 

Judith Kadee

Judith Kadee

Oud-conservator Escher in Het Paleis

Deel:

Meer Escher Vandaag

Een tegeltableau voor én door Escher

22 november 2025

Een tegeltableau voor én door Escher

Recentelijk hebben Escher in Het Paleis en Kunstmuseum Den Haag de collectie kunnen verrijken met een persoonlijk werk van M.C. Escher: het tegeltableau Vissen en vogels uit 1960 dat jarenlang bij Escher in zijn atelier heeft gehangen.  

M.C. Escher's Word-Puzzle Wrapping Paper for De Bijenkorf

18 oktober 2025

M.C. Escher's Word-Puzzle Wrapping Paper for De Bijenkorf

Doris Schattschneider, Escher-expert en gepensioneerd hoogleraar wiskunde, was gastspreker op de jaarlijkse wiskundeconferentie genaamd Bridges. Dit jaar vond de conferentie in juli plaats in Eindhoven. Ze presenteerde daar haar onderzoek naar Eschers ontwerp voor inpakpapier voor warenhuis De Bijenkorf, waarvoor Escher teruggreep op zijn hobby van wat hij ‘woordpuzzels’ noemde. Het onderzoek van Schattschneider is in het Engels beschikbaar op onze website.

Brieven vol bewondering: een bijzonder bruikleen

7 augustus 2025

Brieven vol bewondering: een bijzonder bruikleen

M.C. Escher ontvangt tijdens zijn leven meerdere brieven van liefhebbers die hun bewondering voor zijn werk met hem delen. Deze zijn lang niet allemaal bewaard gebleven en het is dan ook zeer bijzonder als nabestaanden dergelijke brieven in bruikleen geven. De kleindochter van Hendrik Dekker leent zijn zorgvuldig geschreven brief over de prent Reptielen (1943) en Eschers reactie daarop tijdelijk uit aan Escher in Het Paleis. De handgeschreven correspondentie is op zaal te zien van 18 maart tot en met 14 september 2025.