Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Grandioos Glas
7 juli t/m 4 november 2020

Grandioos Glas

Optische glaskunst uit Tsjechië en Slowakije

In Grandioos Glas toonde Escher in Het Paleis het mooiste optisch glas uit de collectie van Stichting Modern Glas in samenwerking met Kunstmuseum Den Haag. De glassculpturen uit Tsjechië en Slowakije vergroten, verkleinen en verkleuren alles om zich heen en bieden een nieuwe blik op de wereld. Optisch glas wordt meestal gebruikt om spiegels, brillenglazen en lenzen te maken, maar de Tsjechisch-Slowaakse kunstenaars toveren het materiaal om in harmonieuze kunstwerken. De abstract-geometrische objecten reageren sterk op licht en reflectie en nemen vanuit iedere hoek een andere vorm aan. Ze spelen met de ogen van de toeschouwer, net zoals M.C. Escher zijn toeschouwers meermaals vol verwondering laat kijken naar hetzelfde werk.

Pavol Hlôška, Box, 2003, optisch glas, verzaagd en gepolijst, twee Australische goudklompen. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Pavol Hlôška, Box, 2003, optisch glas, verzaagd en gepolijst, twee Australische goudklompen. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Tsjechië en Slowakije kennen een lange glastraditie. Van oudsher hebben de landen een levendige glasindustrie, waarin ambacht en precisie de boventoon voeren. Glas werd in het vroegere Tsjecho-Slowakije voornamelijk als materiaal gebruikt in toegepaste kunst, tot de Tsjechische kunstenaar Václav Cígler in 1965 de afdeling Glas in architectuur opricht aan de kunstacademie in Bratislava. Cígler leidt een nieuwe generatie glaskunstenaars op en creëert een eigen beweging binnen de internationale glaskunst. Deze kunstenaars laten zich meer leiden door het creatieve proces en maken vrije sculpturen van optisch glas vol licht en beweging.

Grandioos Glas, foto: Gerrit Schreurs

Grandioos Glas, foto: Gerrit Schreurs

Grandioos Glas, foto: Gerrit Schreurs

Grandioos Glas, foto: Gerrit Schreurs

De abstract-geometrische optische glaskunst van Václav Cígler (1929), Lubomír Arzt (1946-2015), Miloš Balgavý (1955), Pavol Hlôška (1953), Zora Palová (1947) en Štěpán Pala (1944) was tot 9 november 2020 op meerdere plekken in het museum tentoongesteld.

Grandioos Glas, foto: Gerrit Schreurs

Grandioos Glas, foto: Gerrit Schreurs

Václav Cígler, Gap, 1991, vacuüm metaal gespiegeld vensterglas, verlijmd, verzaagd en gepolijst, aluminium. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas. Foto: Gerrit Schreurs.

Václav Cígler, Gap, 1991, vacuüm metaal gespiegeld vensterglas, verlijmd, verzaagd en gepolijst, aluminium. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas. Foto: Gerrit Schreurs.

Václav Cígler, Gap, 1968-2004, optisch glas, verlijmd, geslepen en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Václav Cígler, Gap, 1968-2004, optisch glas, verlijmd, geslepen en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Lubomír Arzt, Champagne, 2000, optisch glas, verzaagd en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Lubomír Arzt, Champagne, 2000, optisch glas, verzaagd en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Pavol Hlôška, Object, 2002, optisch glas, goud gemetalliseerd, verlijmd, verzaagd, gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Pavol Hlôška, Object, 2002, optisch glas, goud gemetalliseerd, verlijmd, verzaagd, gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Václav Cígler, Pyramid, 1987, vacuüm metaal gespiegeld vensterglas, verlijmd, verzaagd en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Václav Cígler, Pyramid, 1987, vacuüm metaal gespiegeld vensterglas, verlijmd, verzaagd en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Štěpán Pala, Bridegroom, 1992. Optisch glas, verlijmd, verzaagd en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Štěpán Pala, Bridegroom, 1992. Optisch glas, verlijmd, verzaagd en gepolijst. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas

Miloš Balgavý, Sphere, 2002, optisch glas. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas. Foto: Gerrit Schreurs.

Miloš Balgavý, Sphere, 2002, optisch glas. Collectie Kunstmuseum Den Haag, langdurig bruikleen Stichting Modern Glas. Foto: Gerrit Schreurs.

Lees ook

Het was Grandioos

Het was Grandioos

Tot en met 8 november zou de tentoonstelling ‘Grandioos Glas: Optische glaskunst uit Tsjechië en Slowakije’ te zien zijn in Escher in Het Paleis. Helaas zijn we door de realiteit ingehaald. Per 5 november zijn de deuren van het museum gesloten wegens de ontwikkelingen rondom Covid-19, voor in ieder geval twee weken. Dit betekent dat de tentoonstelling Grandioos Glas opeens abrupt ten einde kwam. Nog nagenieten van de tentoonstelling of heeft u de tentoonstelling helaas gemist? Onze conservator Judith Kadee schreef een mooi artikel over de unieke verzameling optisch glas, die in de tentoonstelling te zien was.