
De geheimen achter Eschers werelden
Altijd al meer willen weten over het leven en werk van M.C. Escher? Dan is dit uw kans! Verspreid over het jaar organiseert Escher in Het Paleis een serie lezingen, waarin u meer leert over zijn persoon, zijn werk of de thema’s waarin hij werkte.
In het werk van kunstenaar en KABK-docent Ewoud van Rijn neemt de lithografie een bijzondere plaats in. De afgelopen tien jaar heeft hij zich steeds verder verdiept in deze techniek en zich het medium stap voor stap eigen gemaakt. In zijn lezing gaat hij in op dit proces en aan de hand van materialen, gereedschappen, eigen werk en naslagwerken gaat hij erover in gesprek. Daarin is nadrukkelijk ook aandacht voor de relatie van Van Rijns werk met dat van Escher.
Lezing Ewoud van Rijn
Datum: | 26 september 2025 |
Inloop: | 13:45 - 14:00 |
Tijd: | 14:00 - 15:00 |
Plaats | verzamelen in het atelier, in het souterrain van Escher in Het Paleis |
Kosten: | €18,50 (inclusief museumentree) |
Capaciteit: | maximaal 20 deelnemers |

Ewoud van Rijn

In het atelier van Ewoud van Rijn

M.C. Escher, Waterval, litho, oktober 1961
Ewoud van Rijn is geïnteresseerd in de manier waarop wetenschap, kunst en spiritualiteit elkaar overlappen en beïnvloeden en hoe de laatste twee de strategieën van wetenschappelijke kennisproductie over zijn gaan nemen. Daarbij ruimte latend voor de intuïtie en voor het irrationele.
Rond 2018 adopteerde Van Rijn de Zwitsers-Amerikaanse kunstenaar Kurt Seligman (voor de surrealisten rond André Breton was hij de kenner van magie en het occulte) als artistieke (voor)vader. Dit gaf aanleiding om eigen vormen van automatisme (de surrealistische strategie om het onderbewuste artistiek te activeren) te ontwikkelen in combinatie met verschillende grafiek werkvormen, zoals etsen, lithografie en monotypie.
Ewoud van Rijn (Den Haag, 1967) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (BFA 1990, MA artistic research, 2014). Sinds 2008 is hij docent studiopraktijk op de afdeling beeldende kunsten, met een focus op grafiek en kunstenaarspublicaties.
Van Rijn was betrokken bij het initiëren van verschillende kunstenaarsinitiatieven in Den Haag en Rotterdam zoals Quartair en PrintRoom en was lang adviseur van Stroom/HCBK. In 2008 had hij zijn eerste museale tentoonstelling in Museum Boijmans van Beuningen, waarna daar nog zes tentoonstellingen volgden. Twee jaar geleden was zijn werk onderdeel van de internationale groepstentoonstelling tentoonstelling The Great Invocation (curator: Padraic E. Moore) bij Garage Rotterdam.