fbpx
Tickets bestellen
Adres
Lange Voorhout 74
2514 EH Den Haag
T: 070-4277730
E: info@escherinhetpaleis.nl
Terug

Restauratie Salons

Paleis Lange Voorhout is een monumentaal stadspaleis uit de 18de eeuw en wij hebben als museum de bijzondere taak om het paleis zo representatief mogelijk te presenteren aan onze bezoekers en tevens te behouden voor de komende generaties. Om die reden wordt er veel zorg aan het paleis besteed en daar hoort ook bij om het hout- en schilderwerk in originele staat te behouden en te conserveren. Op dit ogenblik zijn de Voor- en Achtersalon op de begane grond aan de beurt. De kleuren op de historische betimmering worden teruggebracht naar de tijd dat het pand nog in koninklijk eigendom was en het houtsnijwerk wordt gerestaureerd.

Deze opdracht wordt uitgevoerd door Ruud Geers en zijn team. We zijn zelf ook nieuwsgierig hoe ze dit aanpakken, dus we vragen Ruud om een reactie op een aantal vragen.

Is dat echt goud?

Dit is een vraag die we heel vaak krijgen. Jazeker, dit is echt goud waar we mee werken. Bladgoud om precies te zijn. Bladgoud is goud dat tot 0,0007 mm is geplet. Het goud wordt geleverd op kleine blaadjes van 8 bij 8 cm. Met een gram goud kan een vierkante meter bladgoud gevormd worden.

In deze zalen maken bij gebruik van 23,5 karaat goud. Wij verwerken dit goud op alle sierlijsten en lambriseringen in deze ruimtes. Ambachtelijk, zoals het vroeger ook werd gedaan. Door de jaren heen is het goud beschadigd en plaatselijk overgeschilderd met goudkleurige bronsverf, waardoor het zijn oude glans heeft verloren. Het museum heeft besloten om de zalen weer in ere te herstellen.

Hoe doen jullie dit?

Allereerst zorgen we ervoor dat de ondergrond waar het bladgoud op komt weer mooi glad en egaal is. Je kunt namelijk alle oneffenheden zien onder het goud. Daarna schilderen we op alle plekken waar het goud moet komen een gele ondergrondkleur, die lijkt op het goud. Dit doen wij omdat het goud zo dun is dat het een beetje doorzichtig is. Dus door een ondergrondkleur aan te brengen, bepaal je als het ware de uitstraling van het goud. In deze kamers hebben wij gekozen voor een okerkleur die iets donkerder is, zodat het goud de warme uitstraling krijgt als voorheen.

Als de ondergrondlaag droog is, brengen we een soort lijm aan die ‘mixtion’ heet. Deze moet 12 uur drogen voordat we het bladgoud kunnen aanbrengen. Na die 12 uur is het alleen nog kleverig en blijft het goud plakken aan de ondergrond. Dan kunnen we beginnen met het plakken van alle kleine blaadjes goud. Elk blaadje overlapt minimaal met het volgende. Met een klein eekhoornhaarpenseeltje verwijderen we al het goud dat overblijft. Dat vangen we op in een bakje zodat we het kunnen hergebruiken in de profilering van het houtsnijwerk. Goud is kostbaar, dus willen we zo weinig mogelijk verspillen. Voor de lambrisering aan de onderkant van de muur gebruiken we rollen goud die precies op maat zijn gemaakt. We kunnen zo een mooie strakke lijn maken.

Wat gebeurt er met het houtwerk en het plafond?

Het houtwerk schilderen we weer in oorspronkelijke kleuren, met een olieverf zoals die destijds gebruikt werd. Het plafond is nog van dusdanige kwaliteit dat we deze alleen maar hoeven te reinigen en het bladgoud dat daarop zit op te poetsen.

Als de binnenpaneeltjes nog intact zijn, leggen we die met een scalpel (chirurgisch mesje) bloot om de oorspronkelijke verflaag weer zichtbaar te maken. De  overige delen worden in dezelfde kleur overgeschilderd.